Thursday, October 3, 2013

----2 weeks without Notice----

      
2 Mac 2010


       Hari ini birthday daddy yang ke-69. Aku bangun dalam jam 10.30 pagi dan pergi ke bilik daddy untuk bertanyakan daddy dah makan ke belum. Aku masuk ke bilik, nampak dia sibuk dengan kain pelikatnya sambil terbaring atas katil hospital HOSPIS.
                                                         
          “Daddy makan dah?”
          “Belum”, jawabnya.“Nak makan?”, tanyaku.
          “Nak” , jawab daddy sambil mengangguk. 

         Sedih aku dengar sebab lemah jer suaranya di telingaku. Daddy berusaha untuk bangun, aku tolong supaya mudah untuk dia. Tak lama kemudian, mummy keluar dari toilet.

          “Hah, daddy belum makan lagi. Tadi tanya nak makan ke dia kata, nanti”, kata mummy.

     Aku lantas mengambil bubur kosong yang bibik bawa ke atas tiap-tiap pagi. Aku tambahkan sedikit kicap dan lauk ikan. Aku hulurkan pada daddy. Menggigil-gigil tangan daddy menerima mangkuk bubur dariku. Lantas aku capai kembali dan ku suakan sudu bubur ke mulutnya. Dengan perlahan dan menggigil-gigil daddy buka mulut dan makan bubur yang kusuapkan.

          “Sakit mulut”, kata daddy.
      “Mulut daddy kering. Daddy kena banyak minum, basahkan dalam mulut tuh dan bibir”, kataku padanya.

          “Tekak pun sakit”, katanya dengan suara yang perlahan. 

       Aku lihat ke matanya yang sejak akhir-akhir ini kelihatan pudar dan kurang bercahaya. Matanya dulu berwarna hitam kini dah bertukar kelabu. Aku tidak mahu memikirkan perkara yang belum boleh kuterima lagi buat masa ini.

          “Daddy makanlah mana yang daddy boleh. Tapi makan banyak sikit ek”. 

        Kataku sambil kusuakan lagi bubur ke mulutnya. Selepas habis 5 sudu bubur, aku hulurkan mug susu Prosure padanya. Susu Prosure khas untuk mereka yang menghidap kanser. Susu ini untuk memberi 'energy' kerana mereka ini selalunya sudah hilang selera untuk makan dan juga untuk 'develop muscle-muscle' pada badan mereka.

          “Daddy makan ubat jugak. Pagi belum makankan?” tanyaku
          “Eh, dah makan dah..”
          “Bila makannya? Nih pun daddy baru minum pagi..”
         “Mana ada makan ubat lagi. Tak makan lagi tuh”, mummy tiba-tiba menyampuk sambil buka pintu balkoni untuk menyidai baju.


        Aku lihat daddy membuat reaksi muka tak senang dengan jawapan mummy. Mungkin kerana dia dah jemu untuk menelan ubat-ubat yang sangat banyak itu.

          “Nah ubat daddy”, beritahuku sambil kuhulurkan ubat-ubatnya.
          “Banyaknyaaaaa......”, kata daddy sambil mengeluh seketika.
          “Yang nih tak payah makan. Ambil balik!”, keluar sudah arahan dia.

       Ubat yang disuruh ambil balik adalah ubat oxcycontine, salah satu jenis drug yang selalunya diberikan doktor pada pesakit cancer untuk mengurangkan kesakitan yang mereka alami. Dalam erti kata lain, ubat itu penting untuk daddy ambil bagi mengurangkan kesakitan daddy dan membolehkan daddy berselera untuk makan lebih bagi memberi tenaga dalam badannya.

       “Yang nih daddy kena makanlah dy. Mane ada ubat daddy yang tak payah makan pulak. Kalau tak, doktor tak kasi ubat-ubat nih”, jawabku dengan harapan daddy mendengar. 

      Daddy melihat ke arahku dan tiba-tiba aku merasa sedikit kecut jika daddy marah dirinya dipaksa makan ubat.

       “Daddy makanlah. Makan sikit-sikit tapi kena makan. Nanti yang sakit daddy, bukannya saya”, pujukku berharap dia boleh lagi menerima kata-kataku. 

    Daddy tunduk melihat ke tanganku dan cuba mencapai separuh ubat-ubat yang ada ditanganku dengan menggigil-menggigal. Aku pegang tangan daddy dan kuletakkan hati-hati ke tangannya. Lantas daddy campakkan ubat-ubat itu ke dalam mulut dan diminum air susunya tadi. Aku ulangi lagi untuk separuh lagi baki ubat-ubat yang ada pada tanganku dan daddy campak ke dalam mulut dan minum susunya. Lega hatiku sebab daddy ingin menerima kata-kataku tadi. Dia hulur kembali mug susunya kepadaku dan berehat seketika. Keadaannya seperti makan dan minum itu pun sudah penat baginya.

        “Daddy nak apa-apa lagi?, tanyaku
        “Kau ikatkan kain nih. Pampers nih bukak. Aku tak mahu!”, arahnya padaku
      “Pampers nih daddy pakailah. Kang daddy tetiba nak kencing ke, mane larat daddy nak bangun. Daddy pakailah ek”, jawabku sambil mengikat tali kain buatannya pada kain pelikatnya.

    “Daddy baringlah. Nak saya urut?” tanyaku supaya daddy tidak memaksaku lagi untuk membuka pampersnya
       “Hah! Nak!”. 

  Daddy membaringkan badannya perlahan-lahan. Kesian aku melihat kesukaran dia untuk mengiringkan badannya supaya aku boleh mengurut punggungnya. Aku tahan air mataku supaya daddy tak nampak aku sedih melihatnya.

        “Daddy...Happy Birthday”, kataku setelah tanganku menyentuh belakangnya.
        “Birthday...?” ayat tanyanya terhenti seolah-olah daddy berfikir.
        “Brapa haribulan arini?”, tanyanya.
       “Hari ini 2 Mac dy, birthday daddy. Selamat harijadi”, kataku dengan lebih terang agar dia jelas mendengar.
        “2 Mac?. Arini dah 2 Mac?...hari apa ari nih?.
        “Arini hari Selasa, 2 Mac, birthday daddy” jawabku lagi.

     Aku lihat daddy diam seperti berfikir. Aku biarkan dia sambil mengurut-urut belakang badannya.

      “Makan dah daddy ubat?”, tanya mummy tiba-tiba menyoal setelah selesai dia menyidai baju.
      “Dah, makan dah”, jawabku.
   “Tadi mummy suruh daddy makan, dia marahnya. Dia kata nanti dia makan. Tak makanlah dia. Dengan ubat-ubat tak makan”, terang mummy sambil  daddy mendengar juga. 

      Aku menggeleng-geleng kepala mamberi isyarat supaya mummy tidak bercerita lanjut. Bukan aku tak tau perangai daddy. Dengan mummy nih ada jer salahnya. Mummy bercakap sepatah, sudah disuruh diam. Dah memang perangai mummy suka bercakap berkali-kali. Kalau daddy tak makan, habis keluar syarahan mummy pada daddy. Nak buat macamana, dah namanya cikgu pencen...

      “Dah-dah, daddy makan dah. Ubat pun dah. Mummy jangan paksa-paksa dah. Kang ada yang kena marah...hehehehe...” balasku agar mummy faham pada keadaan sekarang.
      “Elly malam nih ada kelas?” tiba-tiba mummy bertanya, sambil menjeling faham akan maksudku.
      “Ada, petang nih sampai malam”, mummy mengangguk-angguk dan dia lantas pula turun ke tingkat bawah. 

      Aku meyambung urut di badan daddy sambil melihat daddy termenung memikirkan sesuatu. Aku mendongak ke arah jam, sudah hampir jam 11.30 pagi. Aku sendiri belum mandi.

       “Ok dah? Nak urut lagi?” tanyaku
     “Ok dah. Kau tolong pusingkan aku nih. Bontot aku sakit”, pinta daddy. Aku pusingkan perlahan-lahan daddy agar sakit di tulang pungungnya tidak terasa sangat.

        “Ok dy?”. Daddy mengangguk-angguk.
      “Ok..ok, terima kasih”, Setelah selesai aku menguruskan daddy, aku minta untuk ke bilik dan mandi.
        “Ok dy, selamat harijadi ek”, kataku lagi sambil pandang ke mukanya. 

      Terus terasa lidahku kelu untuk mengucapkan ucapan yang lebih panjang. Kelu melihat, lemah mata ayahku saat ini.

       “Ok, terima kasih, terima kasih”, jawab daddy sambil mengangguk-angguk lagi kepalanya.

      Aku masuk ke bilik dan terus mengirim “message” ke Naeemah menyatakan hari ini harijadi daddy aka bapa angkatnya. Naeemah di dalam familiku telah mendapat tittle 'anak angkat' tidak sah dari jabatan pendaftaran kerana kehadirannya dalam rumah ini seperti sebahagian dari ahli keluargaku. Setelah selesai mengirim pesanan berserta nombor handphone daddy, aku lantas capai tuala dan mandi. Sesudah mandi, aku langsaikan hutang yang aku tinggalkan subuh tadi dan juga sembahyang dhuha. Semoga rezeki dan rahmat Allah sentiasa diturunkan padaku dan keluargaku tanpa putus-putus.

       Selesai aku mengantung telekung, telefonku berbunyi. Tertera nama Naeemah di telefonku.

      “Assalamualaikum. Hah nape?”, tak menyempat-yempat Naeemah nak berkata apa-apa, telah kuajukan soalan padanya

     “Waalaikumsalam. Elly!! Nekma dah taip message panjang-panjang kat Elly suruh wish kat daddy happy birthday, tapi Nekma tersend kat daddy plak. Alamak macamane ni? Kang daddy tak paham pulak”

      “Hah oklah send terus kat daddy. Memang birthday dia pun”, balasku sambil tangan pantas memulas tombol pintu dan menuju ke bilik daddy.

       “La...Nekma taip dah jadi lainlah. Nekma taip suruh Elly sampaikan”, balasnya. Ketika itu aku telah capai handphone daddy sambil mencari-cari pesanan yang dihantar oleh Naeemah.

        “Tak de pun message Nekma. Elly check ni takde pun”
        “Eh! Yeke? Nekma send ke nombor daddylah tadi”
        “Nih daddy ada kat depan nih”
     “Nekma send dah. Hah, bagilah nekma cakap sendiri kat daddy”, pinta Naeemah akhirnya dan aku hulurkan handphoneku ke daddy.

        “Nekma tepon”, kataku pada daddy. Daddy sambut handphoneku.
        “Hello” (Assalamualaikum Uncle)
        “Waalaikumsalam” (Uncle apa Khabar?)
        “Ye...macam nihlah....”(Selamat Harijadi ye Uncle)
        “Oh! terima kasih, terima kasih...”(Yang keberapa nih Uncle?hehehe..)
      “Yang keberapa?....yang ke-25...hehehe...” (yang ke-25, wah kalah saya mcm nih..hahaha.. tuh uncle kat rumahlah?)

      "Ha'ah..”.(oklah, uncle jaga diri baik2. Saya doakan Allah kurangkan   kesakitan uncle, uncle boleh makan banyak sikit, boleh jalan-jalan)
       “Baik...terima kasih” (So, Selamat Harijadi ye Uncle. Moga cepat sihat dan dipanjangkan usia)
       “Yelah, terima kasih. Tuh sihat ker? Ada kat mana?” (Saya sihat jer. Ada kat Jempol nih)
       “Ok, keje betul-betul” (Ok uncle, Selamat Harijadi. Assalamualaikum)
       “Ok baik, terima kasih, waalaikumsalam”. 
        Aku hanya mendengar sahaja jawapan daddy. Daddy hulurkan handphoneku kembali.

        “Naeemah telefon..”, kata daddy sambil kulihat matanya sedikit gembira
        “Iye? Dia nak apa?”
        “Dia cakap Selamat Harijadi”, balas daddy.
        “O..lagi dia cakap apa?”, tanyaku sekadar ingin tahu
        “Dia tanya yang keberapa? Aku jawab ke-25..hehehehe...”
        “Oh yeke...”balasku sambil tersenyum. “Daddy nak apa-apa ker?”
        “Tak...takde. Kau urutkan sikit kaki nih”, aku terus ke kakinya mengurut kaki daddy. 

       Keadaan ketika urut itu yang aku lihat, daddy rasa di dalam keadaan aman. Selalunya bila aku urut kakinya, dia akan pejamkan mata untuk tidur. Sesaat aku mengangkat tanganku dari kakinya, matanya bergerak-gerak untuk buka. Aku teruskan urut agar dia dapat pejam mata dan berehat lebih lama.



        Petang tuh, aku bersiap lambat untuk ke kelas. Kelam-kabut aku mandi dan bersiap di dalam keadaan jam sudah hampir pukul 5 petang. Kelas masterku pula bermula jam 5.30 petang. Ada kerja yang perlu ku selesaikan terlebih dahulu tadi. Selesai kerjaku di laptop, hantar untuk print di printer dan terus kucapai tuala dan menuju ke bilik air.

       Selesai mandi dan memakai baju, aku sempurnakan solat asar dan sesudah itu aku kumpulkan kertas-kertas kerja yang berteraburan. Buku-buku untuk ke kelas aku sumbatkan ke dalam beg. Cepat-cepat aku capai tudung yang dah bergosok dan berpin dan ku sarung ke kepala. Aku kutip kerja-kerja yang telah disusun dan kuletakkan di atas laptop dan beg lantas terus ke pintu untuk keluar. Seketika aku singgah ke bilik daddy untuk melihat keadaannya.

        “Mummy saya pergi kelas..” suaraku memberitahu
        “Ok, balik malam kan?” tanya mummy dan aku mengangguk.
        “Dy saya gi kelas”, Aku lihat daddy hanya mengangguk.
        “Baik-baik bawak kereta”, pesannya seperti biasa.

        Petang itu aku keluar rumah dan terlupa bahawa janjiku untuk membeli kek harijadi daddy kerana leka membuat kerja-kerja 'lagha' ku. Aku katakan dalam hati, esok mesti aku beli untuk daddy agar tidak aku terkilan nanti.



----Nantikan sambungan seterusnya...(idea kurang mencurah sekarang ini...)

Join blog saya dan comment untuk sebarang cadangan yg baik dan membangunkan yang boleh saya perbaiki nanti.... Insha Allah....




2 comments:

  1. Good. Kalau boleh selitkan juga reaksi dan pandangan atau bua lbicara antara mummy dan juga adik-beradik hang.Hang juga boleh selitkan perasaan apa yang hang rasa masa tu. Cuba ingat balik rasa perit, sakit, sedih, dan huraikan melalui ayat. Contohnya..(pedih rasa hati bagai dihiris-hiris. rasa sebak yang memenuhi ruang dada, ingin diluahkan tapi tak berdaya). Hanya orang yang benar-benar menhadapi situasi tu jer yang mampu elaborate rasa tu. Aku tolong advise berdasarkan bahan bacaan sebelumnya. Aku nak tunggu entri seterusnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you nora...akan diusahakan utk perbaiki...dalam keadaan yg ini x banyak perbincangan dilakukan atas sebab2 tertentu... Xpe..akan aku cuba baiki lg...tq nora...:)

      Delete